Od klíčení ke sklizni – vybíráme z archivu

Už jste vyzkoušeli ve školce vysazovat s dětmi semínka? Připomeňte si jeden nápad a nechte se inspirovat pro letošní jaro.

Máme tu období jara. Kolem nás létají první včelky a na procházkách s dětmi pozorujeme petrklíče, sněženky, bledule a kakost. Rostlinkám a hmyzu právě začíná období nového života a nám dobrodružná cesta, která začíná na zahradě školky.

Mnoho lesních školek vlastní záhony nebo kus políčka, které samy obhospodařují. Je to skvělý způsob, který dětem dává mnoho důležitých kvalit do života.

Tak například:

  • Děti mají možnost pozorovat vývoj a růst rostlin.
  • Naši radu si mohou prakticky vyzkoušet a ověřit si tak, zda jsou tvrzení správná.
  • Učí se naslouchat.
  • Prakticky vidí, že ne vždy nám vše vyjde podle plánu. Ne všem rostlinám se totiž daří.
  • Učí se poznávat mnoho druhů bylin, ovoce, zeleniny a také hmyzu, které na záhonech potkáváme.
  • Vzájemná spolupráce je hlavním klíčem k hojné sklizni.
  • Uvědomují si, že není samozřejmostí koupit si rajče v obchodě.
  • Mají možnost porovnat chuť kvalitní a kupované zeleniny a ovoce.
  • Nahlíží do tajů pěstitelství a prakticky se na něm podílí (sázení, zalévání, plení…).
  • Učí se být trpělivý, než něco vyroste/dozraje.

V neposlední řadě děti vidí, kolik času a práce za tím vším stojí.

V naší lesní školce máme vyvýšené záhony, které se právě probouzí ze zimního spánku. V zimě jsme je zakryli koňským hnojem z vesnice a v průběhu zimy je sypali popelem z kamen v jurtě. Nyní jsou připraveny. Připraveny na dětskou péči. Jsou děti, které se starají více a které méně. Každý má možnost se zapojit a také právo na to, říci ne. Většinou se však zapojí stejně všichni. Někdo sází, někdo poté zalévá, jiní trhají plevel. Jedno je však společné. Všechny děti rády sklízí.

Na naší zahradě pěstujeme s permakulturním přístupem. To znamená co nejvíce udržitelným, šetrným a respektujícím způsobem k životnímu prostředí. To je dle mého názoru také smysl lesních školek. Učíme se zpracovat a využít vše a nejlépe nic nevyhazovat. Proto ani ve školce nemáme odpadkové koše. Do školky odpadky nepatří!

Pojďme se však vrátit k tomu, čím na záhonech začneme. Nejprve si s dětmi klíčíme ve sklenicích nebo kokosových substrátech semínka. Tyto pomůcky jsou skvělými ukazateli, jak semínka klíčí. Je v nich vidět celý kořínek – jak postupně roste a jak se semínko rozpadá.  Semínka potřebují pravidelnou zálivku a děti to moc dobře vědí. No a nejen zálivku, ale také slunce, tedy světlo, teplo a vzduch. Pomocí piktogramů a všelijakých názorných obrázků a knih, si tyto věci denně opakujeme. Nechybí ani básničky a písničky. Na téma „Jak semínko roste“ jsou i skvělé pohybové aktivity.

Mezi klíčením si venku připravujeme záhony, které okopáváme a ryjeme. Tato činnost děti velice baví, ovšem z vlastních zkušeností doporučuji mít více pracovních nástrojů. Předejdete tak smutným tvářím, že na někoho zrovna nezbylo.

Když přijde ten správný čas a ze semínek vykukují rostlinky, které rychle rostou do výšky a krásy, přejdeme k taktéž velmi oblíbené činnosti – sázení. Tady se zase vyplatí mít rostlinek více, jelikož se určitě nějaké zlomí. Keře, slunečnice a další okrasné květiny sázíme k plotu podél školky. Ohraničíme je plůtkem, abychom věděli, že tam se šlapat nemá. Co se týká těchto pravidel, máme je obrázkově ztvárněné i v pravidlech školky, které nám visí na očích v zázemí.

Spolupráce však neprobíhá jen mezi průvodci a dětmi. Nedílnou součástí jsou rodiče, které mají jednou za pololetí povinnou brigádu ve školce. A zrovna příprava záhonů k zimnímu spánku, trhání plevele na jaře v létě k nim patří. Brigáda probíhá v daný termín, který je dostatečně dopředu oznámen, a kdo zrovna může, přiloží ruce k dílu. Brigády jsou skvělou příležitostí se s rodiči lépe poznat v osobním životě. A jaký na tom vidím přínos? Děti vidí, jaký vřelý vztah mezi námi a rodiči panuje. Protože my všichni, jsme pro ně vzorem!

V době sklizně s dětmi občas vaříme z toho, co si vypěstujeme. Děti samy chodí a sbírají si maliny, jahody, byliny. Z jablek si vyrábíme vlastní mošt. Z dýní vyřezáváme na Halloween. Slunečnice poslouží v zimě ptáčkům. Nadbytky úrody rozdáváme rodičům nebo z plodů vaříme na společné školkové či veřejné akci.

Všechny tyto zde popisující aktivity jdou dělat i v klasických Mateřských školkách. Znám jich opravdu mnoho! Navíc máme všechny možnost skvělých environmentálních programů jako například: Ekoškola, Skutečně zdravá škola atp.

Diskuze