Podzimní masky a obrázky

Tradice nošení masek se táhne napříč mnoha kulturami po celém světě, od rituálních masek různých afrických či indiánských kmenů, po moderní škrabošky používané v současném umění, tanci či plesech. Tyto masky mají moc proměnit svého nositele v jinou bytost, zvíře nebo třeba nenápadnou lesní vílu. Nositelé se tímto způsobem mohou stát součástí krajiny a okolí. Tímto způsobem můžeme také krásně přivítat nástup podzimu.

Prostor: Park s hustým nánosem opadaného listí, poté u stolečků ve třídě.

Pro děti: Čtyři roky a více.

Při tvoření se chceme zaměřit na: propojování s přírodou, jemnou i hrubou motoriku, tvořivost, představivost, samostatnost, poznávání a určování stromů, budování vědomí o čtyřech ročních období, zapojíme učení o environmentu či udržitelnosti přírody a vztahu k ní př. recyklace, třídění odpadů. Asociačně tyto témata propojujeme.

Potřeby: Bílé tvrdší A4 papíry, nůžky, izolepa, lepidlo, děrovačka, provázek, štětec na lepidlo, přikrývka stolu, hadr či ubrousek na očištění rukou, kůra ze stromů, listy, kaštany a jiné plody – dary přírody.

Dále můžeme zbylé suroviny, př. vylisované listy využít třeba i takto:

Podzimní závěs

Do jednotlivých kusů listů uděláme dírky a začneme je jehlou a nití provlékat. Vytvoříme si tak krásný podzimní závěs, se kterým můžeme dětem vyzdobit například šatnu.

Skládačka

Každému dítěti rozdáme jeden bílý papír nebo čistou podložku a 5ks listů různých velikostí, barev a tvarů. Děti necháme, ať si s listy dle představ otáčejí a manipulují. Celou akci můžeme motivovat při. Podzimní básničkou. Děti můžou listy skládat do tvarů zvířat, či jiných bytostí, jež v nich postupnou změnou pohybu nacházejí. Konečnou výslednou skládačku si děti mou na výkres nalepit.

Dále můžeme zbylé suroviny, př. vylisované listy využít třeba i takto.

Oživování

Děti mohou použít fixy, popřípadě bílý centropen, jimž dokreslí na list obličej, oči, uši. Takovéto podzimní dokreslovánky poté můžete zalisovat do průhledné tavící folie a zavěsit do prostoru. Listy budou krásně prosvítat.

Tvary

Učitel předkreslí na několik A4 papírů černým hrubým fixem geometrické tvary, číslice nebo písmena. Děti poté mají za úkol pomocí kaštanů jednotlivý tvar s pomocí vodící čáry vyskládat.

Tip: Nebojte se děti do sbírání listů zapojit třeba na procházce. Nebo je můžete pobídnout ke společnému sbírání surovin s rodiči cestou do/ze školky. Následně si v kruhu můžete povídat o tom, kde, kdo jaký podzimní poklad objevil nebo se dětí zeptat, jestli vědí, jak se keře, stromy, které nám poskytly své dary jmenují.

Diskuze